Planlegging

søndag 21. februar 2010

Helgens fordypning i spiselige ville vekster

Skvallerkål. Foto: Nrk: Ugress på middagsbordet

Har hatt en fin og avslappet helg. Har plantet om den siste runden med purreløk, tomater og hestemynte. Hestemynten fikk stakkar ikke den angitte "en plante i en krukke" enda, for jeg har hverken plass eller nok potter. Men så snart kjøkkenet er ferdig oppusset, og det er når som helst nå, så ordner det problemet seg. Har også sådd urter (timian, gresk oregano, grønn mynte og lilla bladmynte). Jeg elsker mynte og gleder meg til å ha fersk mynte tilgjengelig til kokkelering av indisk mat!

Fikk også tid til å fordype meg i litteraturen om spiselige ville vekster. Det var veldig spennende, men det ser jo litt vanskelig ut å sortere ut det spiselige "ugresset". Nesler skal jeg alltids klare å identifisere, så neslesuppe skal det jammen bli i år. Men det er jo mye annet snadder man kan finne, så jeg skulle ønske jeg hadde en mentor som kunne ta meg med på tur og lære meg opp:) I de bøkene jeg hadde lånt stod det ingenting om det man kan sanke i fjæra. Har veldig lyst til å lære meg å sanke spiselig tang, tare og alger. De er jo kjempedyre i butikken! Hvis det er noen som har litteraturtips på spiselige ting i den norske fjæra så mottas de med stor takk!

2 kommentarer:

  1. Hei, fikk en bok som heter "Finnmarksmat" av Hans Haagenrud, der er et kapittel om spiselige ville vekster, inkl tang - og ikke minst hvordan man tilbereder det til mat. Det var også referert til et større bokverk om tradisjonsvekster som jeg ikke husker navnet på...De har sikkert boka på UB, evt fås den fra Trane forlag i Vadsø.

    SvarSlett
  2. Takk, boklån er bestilt! Det var dette julibordet vi har snakket om. Kanskje i år er året da vi får gjennomført det? Og det skulle jo passe bra med selvproduksjon og innsanking:)

    PS Nå må du snart trykke på "følg"-knappen min:)

    SvarSlett