Planlegging

mandag 10. mai 2010

Kan man dyrke asparges i Nord-Norge?



Asparges skal jo egentlig ikke være så vanskelig å dyrke, bortsett fra at man må ha tålmodighet de tre årene det tar før man kan begynne å høste. På "Trädgårdsfredag" dyrket de asparges i Sør-Sverige og da brukte de polytunnell. I Storbrittania er det veldig utbredt, og der dyrkes den på friland. Har dog ikke hørt noe om aspargesdyrking i Norge, men det må jo finnes? Derfor lurer jeg på, er det noen som har erfaring med aspargesdyrking? Og hvor langt nord lar det seg gjennomføre? Kan man dyrke asparges i Nord-Norge? Kan man dyrke på friland under åpen himmel, eller er det best med polytunnell? Og er det mulig å få tak i ferdige planter noen steder, eller må man rett og slett så frø selv? Har noen tips om en variant som kan egne seg for Norge (og helst Nord-Norge)? Impecta selger en type som heter "Mary Washington". All informasjon og tips mottas med stor takk!!!

2 kommentarer:

  1. Jeg aner ikke, men jeg går på aspargesdyrking med friskt mot. Sådde tidligere i år, og nå står de å spirer i drivhuset. Tenker å plante de ut i pallekarmer, det må bare slutte å snø snart....
    De er veldig plasskrevende, så jeg tror det holder med 6 i hver pallekarm. Jeg vet ikke hvilken type jeg har, fikk frøene fra frøboksen på HageGal.
    Lykke til. det er bare å prøve, det kan ikke gå verre enn galt...

    SvarSlett
  2. Du har faktisk helt rett:) Det er jammen ta bare å prøve! Men tror jeg venter til neste år, for nå begynner det å bli i seineste laget med frøsåing! Men kan jo finne ut hvor jeg skal ha dem, og i hva slags "installasjon". Vurderer å kjøpe en polytunnell. Her hvor jeg holder til kan det både være kjølig og vindfullt om sommeren:) Du må gi beskjed etterhvert om hvordan det går med dine asparges! Det er kjempespennende!

    SvarSlett