Planlegging

fredag 19. februar 2010

Helgelektyre: ville matplanter



Inspirert av The River Cottage og spesielt temaserien "A Cook on the Wild side" har jeg fått skikkelig lyst til å lære meg mer om spiselige matplanter som man kan finne i naturen. Målet er selvsagt å ta bruk av spiselige vekster jeg kan finne der jeg bor (det er jo spennende, hyggelig å gå på sankertur, man får sesongens mat, full av vitaminer, også er det gratis!). Derfor har jeg i dag lånt noen bøker omkring temaet ville spiselige vekster, som altså blir helgens lektyre! Bøkene jeg skal lese er: I den grønne gryte av Anna-Elise Torkelsen; Ville planter til mat og glede av Inger Lagset Egeland og Steinar Myhr; og Plukk ville matvekster av Beate Slipper. I tillegg har jeg bestilt lån på klassikeren Food for free av Richard Mabey. Hvis den er bra og den også kan fungere for norske forhold så skal jeg kjøpe den.

5 kommentarer:

  1. Hei og gratulerer med blogg - selv om jeg ser du har hatt den en stund. Skal følge med på dine prosjekter, og forhåpentligvis blir inspirert til å ta tak i drivhuset vårt og få litt mer futt på den fronten! Vifte er planlagt innkjøpt, men jeg venter litt med såing ennå...! Når regner du med at du kan ta drivhuset i bruk?

    SvarSlett
  2. Hej Monicus,
    Jag såg att du just sitter i min lista på bloggen:-)

    Välkommen dit, hoppas du skall trivas.
    Ha en gla da,
    Hillevissan

    SvarSlett
  3. Hei Niko! Jeg vet ikke helt sikkert når vi får drivhuset opp. Er nok litt avhengig av hjelp til å sette det opp. Vi får utveksle litt erfaringer etterhvert om drivhus og sånn. Skal du forresten ikke lage din egen hageblogg? Det hadde vært artig å følge hva som skjer i hagen din også:) God helg!

    SvarSlett
  4. Det er gøy med "gratismat", altså mat man kan plukke sånn uten å ha planlagt å dyrke noe. Det finnes en norsk bok "matsprell" som tar for seg endel, har den i bokhylla så om du trenger så kan jeg også finne forfatter.

    Gratulerer med "fersk" hageblogg, skal bli kjekt å følge deg videre :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for godt boktips! Ser på nett at boka bygger på en radioserie som har gått på Nrk radio. Sånt pleier alltid å være artig. Skal låne boka på biblioteket:)

    SvarSlett