Planlegging

torsdag 4. februar 2010

Prosjekt: beskjæring

Siden det er vinter og det ikke er så mye jeg kan gjøre i hagen akkurat nå, prøver jeg å lage meg en oversikt over hva jeg må huske på å gjøre. En av de tingene som bør gjøres er å beskjære seljetrærne i hagen. De har vokst seg kjempehøye, og buskaset lener seg delvis ut over veien. For det planlagte drivhuset kan det også lønne seg å tynne litt ut slik at solstrålene slipper til. Det er sikkert fint å beholde trærne, for de beskytter jo mot vind, men det behøver ikke være så tett med greiner. Så, da er spørsmålet når og hvordan skal dette gjøres?

Så vidt jeg kan lese meg til bør dette gjøres seinvinters eller tidlig vår, etter at snøen har forsvunnet og før greinene knopper seg. Det kan være fint å ta vare på noen av seljekvistene og sette dem i en vase med vann, så får man tidlig vårstemning i huset når kvistene får gåsunger. Artikler om beskjæring finner du her og her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar